Dwa podstawowe terminy mające znaczący wpływ na funkcjonowanie każdej marki to tożsamość firmy oraz identyfikacja wizualna. Oba te terminy wzajemnie się przenikają i są nieodłącznym elementem identyfikującym przedsiębiorstwo. Tożsamość firmy określa grupa atrybutów, których celem jest prezentowanie marki i jej osiągnięć. Tożsamość firmy jest więc zespołem tych wartości, które w jasny sposób identyfikują przedsiębiorstwo na tle konkurencji.

Zanim jednak przystąpimy do tworzenia tożsamości firmy, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • kim jesteśmy?”,
  • czym się zajmujemy?”,
  • w jaki sposób prowadzimy działania?”,
  • dokąd chcemy dojść?”.

Dzięki tożsamości, nasza marka jest jedyna w swoim rodzaju i niepowtarzalna. Tożsamość firmy tworzą wszystkie elementy składające się na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa.

Identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa

Identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa jest podstawowym narzędziem, dzięki któremu możemy kreować wizerunek naszej marki.

Dzięki identyfikacji wizualnej nasza marka jest niepowtarzalna i wyróżnia się na tle konkurencji. Pod pojęciem identyfikacji wizualnej kryje się ogół symboli, mających na celu zidentyfikować przedsiębiorstwo – logo, kolorystyka, czcionka tekstów, wystrój wnętrz i architektura budynków, szata graficzna materiałów promocyjnych, czy opakowania produktów. Niezwykle istotne jest jednak to, aby ogół tych symboli był czytelny i przede wszystkim spójny. Spójność tę można osiągnąć przy pomocy księgi wizualnej, która jest podstawowym dokumentem określającym elementy systemu identyfikacji oraz możliwości ich wykorzystywania.