Media elektroniczne, w tym poczta e-mailowa, dają ogromne możliwości prowadzenia skutecznych działań e-marketingowych. Coraz większa liczba firm, w której ofercie można odnaleźć produkty, czy usługi dedykowane końcowym odbiorcom, decyduje się na prowadzenie działań marketingowych za pośrednictwem e-maila. Działania te można podzielić ze względu na ich formę, cel i założenia. Zgodnie z tym kryterium możemy wyróżnić mailing i newsletter.

Newsletter

Newsletter jest widomością przesyłaną za pośrednictwem poczty e-mailowej do odbiorców, którzy wyrazili chęć otrzymywania tego typu wiadomości. Bardzo często treść newsletterów dotyczy aktualnych promocji, akcji rabatowych, czy nowości, które pojawiają się w ofercie adresata wiadomości. Jedną z cech charakterystycznych newsletterów są kody rabatowe umieszczane w wiadomościach. Z newsletterów chętnie korzystają sklepy internetowe, czasopisma branżowe, wszelkiego rodzaju zakłady usług, poradnie etc. Newsletter jest wiadomością dedykowaną stałym klientom.

Otrzymywanie tego typu wiadomości wzbudza w konsumentach świadomość przynależności do grupy klientów przedsiębiorstwa. Ponadto umożliwia bycie na bieżąco z wszelkimi promocjami i nowościami. Newsletter jest ciekawą formą marketingu dedykowanego. Dzięki niemu mamy możliwość bezpośredniego dotarcia do szerokiego grona odbiorców, zainteresowanych naszą oferta.

Mailing

Mailing w przeciwieństwie do newslettera jest wiadomością wysyłaną do przypadkowych odbiorców. Mailing nie jest dedykowany. Najczęściej jest on przesyłany w formie dużej grafiki, z oszczędną ilością tekstu. Jego celem jest zainteresowanie odbiorców ofertą marki i nakłonienie ich do zakupu oferowanych produktów. Mailing bardzo często uznawany jest za spam.