Marketingowa funkcja opakowań

Opakowanie produktu pełni bardzo ważną rolę marketingową. Konsumenci bowiem, właśnie na podstawie opakowania, bardzo często dokonują decyzji zakupowej. Opakowanie jest wizytówką produktu. To na jego podstawie konsument ocenia, z czym ma do czynienia. Czy we wnętrzu opakowania znajduje się produkt wysokiej, czy niskiej jakości. Czy wnętrze opakowania skrywa produkt, który spełni oczekiwania konsumenta. Wszelkie działania marketingowe marki powinny być ze sobą spójne. Działy marketingu powinny więc zadbać o to, aby zarówno broszury informacyjne, przekaz w mediach społecznościowych oraz niezwykle istotne opakowanie produktu, powinny być tożsame.

Funkcje opakowań

Opakowanie produktu pełni przede wszystkim funkcję ochronną produktu. Jest zabezpieczeniem przed zarazkami przenoszonymi na dłoniach oraz uszkodzeniami mechanicznymi, które mogłyby mieć miejsce podczas transportu, magazynowania, czy przechowywania produktu na sklepowych pólkach.

Oprócz funkcji ochronnej, niezwykle istotnym zadaniem opakowania jest „nakłonienie konsumenta do zakupu produktu”. Opakowanie pełni więc funkcję marketingową. Na podstawie opakowania i zawartych na nim informacji konsument ocenia, czy jest mu potrzebny dany produkt, czy nie. Konsument ocenia także, czy powinien zdecydować się na produkt tej konkretnej marki, czy marki konkurencyjnej. Wiedząc w jaki sposób konsumenci oceniają produkty, powinniśmy przemyśleć projekt opakowań naszych produktów. Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy opakowanie jest oryginale – czy zastosowano w nim innowacyjne możliwości otwierania i ponownego zamknięcia, czy opakowanie jest wykonane z ciekawych materiałów. Ponadto niezwykle istotny jest sam projekt opakowania. Powinien rzucać się w oczy na tle konkurencyjnych produktów. Powinien skupiać całą uwagę konsumentów. Opakowanie powinno być więc ładne, estetyczne, przejrzyste, czytelne – zachęcające do zakupu produktu.

.